Logo en Huisstijl

Zo ontwikkel je een goede huisstijl

Het creëren van een passende huisstijl is een belangrijk element bij het opstarten van een bedrijf. Een huisstijl is namelijk meer dan alleen het ontwerpen van een bedrijfsnaam en een logo. Het is een middel om jouw identiteit te versterken en het werkt onderscheidend ten opzichte van je concurrenten. Daarom deze checklist: zo ontwikkel je een goede huisstijl.

1. Verbeeld jouw identiteit

Voordat je aan een bedrijfsnaam of logo gaat denken, moet je eerst in kaart brengen wat je precies met je bedrijf wilt uitstralen. Met andere woorden: wat is het imago dat je wilt uitdragen? Ben je een jonge whizzkid die software en websites ontwikkelt? Dan ligt een vlotte, hippe uitstraling voor de hand.

Ben je een accountant die net voor zichzelf is begonnen? Dan wil je een betrouwbare indruk maken op de klant. In dat geval is het bijvoorbeeld niet logisch om felle kleuren als roze en geel te gebruiken of een schreeuwerig logo te ontwerpen.

Een huisstijl staat dus voor jouw identiteit, zowel als persoon als bedrijf. Als jouw identiteit niet overeenkomt met je uitstraling, geef je potentiële klanten een verkeerde boodschap. Het heeft dan ook geen zin om een huisstijl van een ander bedrijf te kopiëren.

Natuurlijk, je kunt je laten inspireren door andere logo's, kleuren en namen, maar uiteindelijk moet het wel op jouw bedrijf van toepassing zijn.

2. Verwerk je huisstijl in je bedrijfslogo

Een huisstijl is dus essentieel voor jouw identiteit en uitstraling. Het bedrijfslogo is het eerste wat de klant ziet. Als startende ondernemer is het verstandig om een vaste stijl te hanteren. Gebruik dus dezelfde typografie, kleur en logo op jouw briefpapier, rekeningen, visitekaartjes, bedrijfsauto en op de website.

Laat de producten of diensten op een speelse manier terugkomen in het logo. Houd het logo simpel en probeer het ook tijdloos te maken. De beste voorbeelden hiervan zijn Apple en Nike. Zeer eenvoudig, maar iedereen weet waar het voor staat. Een bedrijfslogo is onder te verdelen in twee verschillende soorten:

  1. Woordlogo: Je schrijft de volledige naam van jouw onderneming in het logo. Om zich succesvol te onderscheiden van de concurrentie, kiezen bedrijven er vaak voor om een specifiek lettertype en een huisstijlkleur in het logo te verwerken. Bekende voorbeelden zijn Microsoft, Canon, Coca Cola, HEMA, Dell en Rabobank.
  2. Beeldlogo: Voor startende ondernemers (nog) niet van toepassing. Alleen extreem sterke merken kunnen volstaan met slechts een afbeelding. Dit symbool is zodanig herkenbaar dat een beschrijvende tekst niet (meer) nodig is. Bekende voorbeelden zijn Chanel, Volkswagen, Opel, Pepsi en Shell.

3. Koppel jouw huisstijl aan de bedrijfsnaam

Een bedrijfsnaam bedenken is makkelijker gezegd dan gedaan. Ten eerste zijn er een paar belangrijke regels waar je rekening mee moet houden. Controleer eerst bij de Kamer van Koophandel (KvK) en het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE) of de bedrijfsnaam is toegestaan.

Verder is het van belang dat jouw bedrijfsnaam goed vindbaar is op internet. Laat in de naam het liefst een associatie met je beroep voorkomen. Een accountant doet er verstandig aan om zichzelf De Boer Accountants te noemen in plaats van De Boer en zonen. Anders weet niemand waar je voor staat.

Maak de handelsnaam ook niet te ingewikkeld: als de klant twijfelt hoe hij de naam moet spellen en jouw website daardoor niet direct kan vinden, ben je de klant al kwijt voordat hij überhaupt kennis met je heeft gemaakt.

4. Besteed deze taak eventueel uit

Als je zelf niet creatief bent, is het verstandig om een professioneel bureau in te schakelen.

Wees wel zo duidelijk mogelijk wat betreft het doorgeven van jouw wensen. Het is uiteindelijk jouw visitekaartje en de huisstijl dus moet jouw identiteit weergeven.

Zorg ervoor dat je de ontwerper aan een goede briefing onderwerpt. Hij moet jouw bedrijf, filosofie en imago in één ontwerp weten te vatten.

Alleen een mooi plaatje voor het logo bedenken is niet genoeg.

De ontwerper moet onder andere weten wat jouw doelgroep is, jouw strategie kennen, op de hoogte zijn van je missie en ontwikkelingen op de markt, je gewenste imago, de kleuren (zacht, hard), de uitstraling (persoonlijk, zakelijk) etc.

5. Evalueer om te evolueren

Niet alleen jij dient jezelf te blijven ontwikkelen en verbeteren, dat geldt ook voor jouw huisstijl. Een huisstijl kan bijvoorbeeld na een aantal jaar wat gedateerd aandoen qua kleurstelling. Of je hebt jezelf ontwikkeld van een schrijvende journalist tot een camjo (cameraman en journalist in één). Dan is jouw logo met een pen in een inktpot niet actueel genoeg meer.

Een huisstijl is immers een middel om jouw identiteit te versterken. Neem daarom om de paar jaar jouw bedrijf kritisch onder de loep om te beoordelen of er een restyling nodig is. Evalueer dus om te evolueren. Dit hoeft overigens helemaal niet rigoureus te zijn.

In het geval van modernisering (de kleur) betreft het waarschijnlijk een subtiele aanpassing. Als het gaat om herpositionering (uitbreiding werkzaamheden) is dit wat ingrijpender. Je kunt dit zelf doen of de taak desnoods uitbesteden aan een ontwerper.

6. Vertegenwoordig 'de stijl van het huis'

De huisstijl bepaalt wat voor eerste indruk de klant van je krijgt. Als je eenmaal de huisstijl hebt uitgewerkt en dit in je bedrijf hebt geïntegreerd, is het zaak om dit ook in de praktijk een vervolg te geven.

De goede eerste indruk moet niet door verkeerd gedrag teniet worden gedaan. De huisstijl geldt niet alleen voor de buitenkant, die gaat ook op voor de binnenkant van het bedrijf. Zorg daarom dat de goede huisstijl ook een goede stijl van het huis is.

Vertegenwoordig jouw bedrijf zo goed mogelijk: wees representatief; kom je afspraken na; wees betrouwbaar; neem op een zakelijke manier de telefoon op; zorg voor een nette verpakking van je product en gedraag je in het verkeer met je bedrijfsauto (met logo!).

Je kunt nog zo'n mooie huisstijl hebben ontwikkeld, als jouw (werk)gedrag de goede eerste indruk verpest, is alle moeite voor niets geweest.

Bronnen: www.kvk.nl,  www.cbs.nl, www.ondernemersplein.nl, rabobank.nl
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin